Wat willen we bereiken?
Wij willen de stap zetten naar duurzame mobiliteit voor een leefbare gemeente die zich verder kan door ontwikkelen naar 100.000+ inwoners. Verstedelijking in de spoorzone vraagt om passende mobiliteitsintenties en benadrukt de noodzaak voor een oplossing voor de barrièrewerking van het spoor. Tegelijk biedt dat ook kansen voor een upgrade van de stations.
Voor verplaatsingen binnen Oss willen wij het gebruik van de fiets stimuleren. Hiervoor is kwaliteitsimpuls nodig bijvoorbeeld voor de continuïteit van doorlopende fietsroutes, voorrangssituaties, verkeersveiligheid en comfort. Hiernaast is de bereikbaarheid van Oss van groot belang voor onze inwoners, bezoekers en bedrijven. Een goede doorstroming van het hoofdwegennet en op de aansluitingen op A50 en A59 is daarbij essentieel. Hier liggen ook kansen voor verduurzaming van verkeersbewegingen en het stimuleren van duurzame mobiliteit, bijvoorbeeld door een dekkende laadinfrastructuur of gedeelde mobiliteit. Onze woonambities en onze economische ambities vragen extra aandacht rondom de spoorontwikkelingen in de stad en in de haven.
We werken aan de volgende doelstelling(en):
- We zorgen voor een infrastructuur die uitnodigt tot het gebruik van duurzame mobiliteit
- We zorgen voor een toekomstbestendige infrastructuur die economische- en demografische groei mogelijk maakt
Wat zijn de speerpunten uit het coalitieakkoord?
onderwerp | activiteit | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
1. Mobiliteitsplan |
Dat doen we in drie stappen: | ||||
| X | ||||
| X | X | X | X | |
| |||||
2. Lobby voor betere doorstroming A50 en A59 |
| X | |||
| |||||
3. Verkenning toekomst spoor, inclusief goederenvervoer |
| X | |||
4. Realisatie fase 1 en 2 van de noordelijke ontsluitingsweg | fase 1: 2023 Onderzoek Ecologische inbedding 2023/2024 en uitwerking van het ontwerp | X | X | ||
Fase 2: idem | X | X | |||
Fase 3 nog wachten op ontwikkeling Amsteleind | |||||
5. Inzetten op andere vormen van gedeeld vervoer | Samen met de provincie en regiogemeenten onderzoeken we mogelijkheden om andere vormen van gedeeld vervoer in te zetten, bijvoorbeeld door de regiotaxi breder in te zetten. We nemen deze ontwikkelingen mee in het Koersdocument Mobiliteit en het Mobiliteitsprogramma (onderdeel van mobiliteitsplan, speerpunt 1) | X | X | X | X |
6. Realiseren extra laadpalen |
| X | |||
| X | X | X | ||
7. Parkeerproblematiek Ravenstein en Megen |
| X | |||
| X | ||||
| X | ||||
8. Aantrekkelijke wandel- en fietsroutes | Met aantrekkelijke wandel- en fietsroutes zetten we in op een stimulerende openbare ruimte. dit doen we door in het Koersdocument Mobiliteit de uitgangspunten van wandel- en fietsroutes op te nemen. In het Mobiliteitsprogramma werken we dit uit netwerken en beleid voor fietsen en wandelen | X | X | X | X |
9. Dorpenweg |
| X | |||
10. Voortzetten wijkbus |
| X | X | ||
| X | ||||
11. Meer oog voor veiligheid en onderhoud van wegen in het buitengebied |
| X | X | X | X |
Wat gaan we hiervoor doen?
Activiteit | Wanneer gereed (kwartaal/jaar)? |
---|---|
| Q4/2023 |
| Q4/2023 |
| Q4/2023 |
| 2023 e.v. |
| Q4/2023 |
| Q4/2023 |
| Q4/2023 |
| Q4/2023 |
| Q2/2023 |
| Q4/2023 |
| Q4/2023 |