Wat willen we bereiken?
Het hebben van werk brengt inwoners onder de mensen en zorgt voor structuur en inkomen. Hierdoor kunnen zij volwaardig meedoen met de samenleving. Lukt het niet om te werken, dan zoeken we samen naar andere mogelijkheden om bij te dragen aan de samenleving. We handelen hierbij vanuit vertrouwen en kijken creatief naar wat kan.
Elke stap naar werk is waardevol; wij stimuleren daarom deeltijdwerk, zetten in op trajecten voor mensen met een arbeidsbeperking met gebruik van loonkostensubsidie, jobcoaching en richting ons op de ontwikkeling van mensen. Daarbij stimuleren we het volgen van een opleiding en leerwerktrajecten en bieden we nazorg als mensen weer aan het werk zijn. Voor het grootste deel van de bijstandspopulatie zal het moeilijk blijven om te gaan werken. Zij ervaren veel medische-, psychische- of sociale belemmeringen. We zoeken naar mogelijkheden om hen te laten meedoen in de samenleving.
Wij geloven in de mogelijkheden van mensen die inburgeren. Door te investeren in participatie zorgen we ervoor dat zij snel en volwaardig meedoen in de Nederlandse maatschappij, liefst via betaald werk of een opleiding.
Jongeren tussen de 16-27 jaar en met name kwetsbare jongeren, ook zonder uitkering, zijn binnen onze gemeente een doelgroep met prioriteit. Vanuit een integrale benadering bieden wij ondersteuning gericht op een duurzaam traject van onderwijs en werk. We zetten fors in op gebruik van het instrument loonkostensubsidie in combinatie met jobcoaching (begeleiding op de werkplek) zodat ze ook aan het werk blijven.
De aanpak van laaggeletterdheid en het verbeteren van basisvaardigheden (taal, rekenen en digitale vaardigheden) is geen doel op zich. Wij zien het als een basis om te kunnen leren en als middel om goed mee te kunnen doen in de samenleving. Wij willen dat zoveel mogelijk mensen taalonderwijs volgen en stimuleren mogelijkheden hiervoor.
We werken aan een regionale arbeidsmarkt met flexibele, ondernemende mensen die verantwoording nemen voor hun eigen ontwikkeling en met duurzame werkgelegenheid, ook voor kwetsbare groepen. Op de arbeidsmarkt zien we krapte. Dat betekent niet dat er ‘zomaar’ werk is voor iedereen. De mismatch tussen vraag en aanbod neemt toe. We zien onderwijs als een belangrijke basis; dat vraagt een sterk MBO en goede verbinding met HBO in de regio. We versterken op lokaal niveau de aansluiting overheid-onderwijs-arbeidsmarkt volgens de uitgangspunten van het UNESCO Lerende Stad programma: een leven lang ontwikkelen, inclusief onderwijs, informeel en non-formeel leren en het combineren van leren en werken zijn enkele van deze uitgangspunten. De projectorganisatie Talentencampus ontwikkelt de lerende stad Oss als aanjager en adviseur. Zij biedt een platform voor talenten en bedrijven en fungeert als uitvoeringsorganisatie voor lokale arbeidsmarktprojecten.
We werken aan de volgende doelstelling(en):
- Iedereen die kan en wil werken, heeft werk of volgt een opleiding daarvoor
- Inwoners in Oss beschikken over basisvaardigheden (taal, rekenen, digitale vaardigheden)
- Bedrijven in Oss beschikken op het juiste moment over de juiste hoeveelheid mensen, met de juiste kwalificaties op de juiste plek
Wat zijn de speerpunten uit het coalitieakkoord?
Onderwerp | Activiteit | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
Herziening participatiewet |
| X | X | X | |
| X | X | X | X | |
| X | X | X | X | |
Behoud sociaal ontwikkelbedrijf IBN |
| X | |||
| X | X | |||
Gratis taalonderwijs voor volwassenen die dat niet kunnen betalen |
| X | |||
| X | X | |||
Leven lang ontwikkelen |
| X | X | ||
Mensen afstand arbeidsmarkt aan het werk |
| X | |||
| X | X | |||
| X | ||||
Versterking van het netwerk MBO - bedrijfsleven |
| X | X | ||
| X | X |
Wat gaan we hiervoor doen?
Activiteit | Wanneer gereed (kwartaal/jaar)? | |
---|---|---|
| Continue | |
| Evaluatie Q1 2023 | |
| Continue | |
| Continue | |
| ||
| Afronding Q4 2023 | |
| Continue | |
| RMT loopt in 2022 en 2023 | |
| Continue | |
| Continue | |
| Continue | |
| Continue | |
| Continue | |
| Continue | |
| Continue | |
| Continue | |
| Continue | |
| Continue | |
| Continue | |
| Continue | |
| Continue |